Kennisbank
Verkoop
Betalingscondities

Betalingscondities instellen

Betalingscondities zijn de voorwaarden die bepalen hoe en wanneer een betaling voor goederen moet worden uitgevoerd. Ze kunnen verschillende aspecten omvatten, zoals de termijn waarbinnen de betaling moet worden voldaan, de geaccepteerde betaalmethoden, eventuele kortingen bij vroegtijdige betalingen, boetes voor te late betalingen en andere specifieke afspraken tussen u en uw klant. Het is belangrijk om betalingscondities duidelijk af te spreken om misverstanden of problemen bij de betaling te voorkomen.

Betalingscondities aanmaken

In de backoffice ga naar instellingen in de rechterbovenhoek. Onder het kopje 'Financieel' vind u de optie 'betalingscondities'.

Klik op '➕ Nieuwe' om een nieuwe betalingsconditie aan te maken.

Vul de gewenste gegevens in

Geef allereerst een unieke naam in van de betalingsconditie. Deze kunt u naar eigen ingeving invullen om de conditie gemakkelijk te koppelen aan uw klanten.

Daarna kunt er voor kiezen om de conditie 'actief' of 'niet actief' te zetten.

In het veld 'Dagen' kunt u de termijn bepalen waarbinnen de betaling moet worden voldaan.

U kunt ervoor kiezen om klanten die aan een bepaalde conditie gekoppeld zijn, een korting te geven. Denk aan betaling via 'automatische incasso' of iDeal.

Condities toekennen aan klanten

Ga naar de module 'Klanten' en zoek de gewenste klant.

Open de klant en ga naar het tabblad 'Systeem'.

In het vak 'Systeemgegevens', klik op het dropdown-menu achter 'Betalingsconditie' en kies de gewenste instelling.

💡

Meerdere klanten tegelijk toekennen? Gebruik de SNELBEWERK-functie!